De waarde van hypnotherapie!

Het is nu ongeveer twee jaren geleden dat ik aan mijn dochter vroeg of zij het leuk zou vinden om een lang weekend met mij naar Rome te gaan. Het leek mij een mooie kans om samen met haar de Eeuwige Stad te ontdekken en natuurlijk ook om rustig alle tijd en aandacht voor elkaar te hebben.

Ze reageerde aanvankelijk heel enthousiast maar tot mijn verbazing kwamen er al heel snel tranen in haar ogen- deze waren zo te zien aan haar uitdrukking, niet van vreugde. Op mijn vraag wat haar zo verdrietig maakte vertelde ze: ‘Je weet dat ik al een hele tijd last heb van glutenallergie en van een prikkelbare darm (PDS). Dat laatste wordt steeds erger. Ik kan mijn eigen darmen niet meer vertrouwen. Ik durf al bijna niet met het openbaar vervoer te reizen. Dit beperkt mij behoorlijk . Ik vind het heel fijn dat je mij uitnodigt voor zo een fantastische trip maar ik zie nu al op tegen de rit naar Schiphol, laat staan het wandelen in Rome. Ik zou heel graag meegaan als ik van mijn klachten af zou zijn’.
Toen ik dit hoorde realiseerde ik me eens te meer wat voor een enorme impact PDS op haar leven heeft!
Ik wilde haar natuurlijk  heel graag helpen bij het vinden van een oplossing. Op het internet vond ik informatie over de geweldige resultaten met hypnotherapie bij PDS (geschat wordt dat er 500 000 patiënten zijn in Nederland).
Huiverig voor kwakzalverij en voor de vele loze beloftes die ik ken van alternatieve genezers ging ik verder op zoek naar wetenschappelijk bewijs. Wat schetste mijn verbazing…. er zijn sinds de jaren 80 (Prof. Whorwell uit Manchester) van het vorige millennium diverse publicaties over wetenschappelijke onderzoeken naar de positieve resultaten van hypnotherapie bij PDS. Ook in Nederland is er veel onderzoek gedaan door maag-darm-leverartsen zoals bijvoorbeeld van het Academisch Medisch Centrum (artikel Prof.Smout).

Een gemeenschappelijke  conclusie van al die onderzoeken is dat hypnotherapie verreweg het  beste resultaat geeft, beter dan de reguliere medicijnen die voorgeschreven worden.

Enthousiast geworden over deze behandelmethode adviseerde ik mijn dochter om een bezoek te brengen aan een hypnotherapeut. De resultaten waren verbluffend. Na enige tijd gaf mijn dochter aan dat zij bijna 95% minder klachten had, daardoor meer zelfvertrouwen had gekregen én vroeg zij of ik de reis naar Rome nog in de aanbieding had!

Mijn al langer bestaande interesse voor de mogelijkheden van hypnotherapie werd opnieuw aangewakkerd. Ik ben mij er nog verder in gaan verdiepen (wat is internet een enorme bron van kennis waar urenlange trainingen, lezingen en live demonstraties te vinden zijn) en zag de mogelijkheden van hypnotherapie. Hypnotherapie wordt wereldwijd steeds vaker toegepast om mensen op een snelle en efficiënte manier te helpen. Deze therapie wilde ik ook toe kunnen passen!

Nu, na een opleiding tot hypnotherapeut en een masterclass kinderhypnose ben ik gestart met de opleiding tot PDS therapeut. Ik hoop binnenkort mensen met PDS te kunnen helpen zodat hun kwaliteit van leven verbetert.

De reis naar Rome met mijn dochter was niet alleen een hele bijzondere ervaring maar heeft ook geleid tot een nieuwe en spannende reis naar een voor mij verrassende professionele ontwikkeling.

2015-05-26 19.12.04           2015-05-24 15.34.33

Ik zal in de volgende blog ingaan op wat hypnotherapie is én ook wat therapeutische hypnose vooral ook niet is! Ook zal ik meer schrijven over de mogelijkheden van hypnotherapie.

Plaats een reactie